Módní pojem home staging: co znamená a proč je důležitý?

Co se skrývá pod moderním pojmem home staging? Jak proměna nemovitosti probíhá od začátku až do konce? Jak lze využít služeb designéra, pokud máte omezený rozpočet?

Co to je home staging?

Přestože pojem home staging není v našich zeměpisných šířkách ještě příliš zavedený a v běžné populaci se jedná možná i o pojem zcela neznámý,  ve světě jde o dobře známý a ceněný obor, jehož cílem je výrazným způsobem navýšit potenciál nemovitosti, která má být nabídnuta k prodeji či dlouhodobému nebo krátkodobému pronájmu.

Tohoto nesnadného úkolu dosahuje odborník na home staging prostřednictvím výrazného zvýšení vizuálních a estetických kvalit interiéru nemovitosti, případně i jejího exteriéru, pokud je součástí.

Jak poznat kvalitně provedené „po“?

Dobře a odborně provedený home staging charakterizují dva pozitivní jevy. Prvním z nich je navýšení prodejní ceny, a to v průměru o 7 – 15 %, což je vzhledem k poměrně nízké investici do této služby pro majitele nemovitosti i jeho realitního makléře více než zajímavé.

O to více v dnešní době, kdy jsou ceny nemovitostí na svých historických maximech.  Druhý, neméně významný benefit, spočívá v urychlení celé transakce, v průměru o 30 – 50%.

  

Představte si byt v developerském projektu v Praze mající rozlohu 60 m2, přičemž se průměrná cena za m2 pohybuje kolem 110.000,- Kč (pozn. údaj z dreport společnosti Deloitte zohledňující údaje za 05-06/2020).  Pokud vezmeme v úvahu výše uvedené údaje, mohla by se jeho prodejní cena při využití kvalitní služby home staging navýšit až o 990.000,- Kč. A to je přínosem jak pro prodávajícího, tak jeho makléře.

Nejenže oba zainteresovaní na konci transakce disponují vyšším finančním obnosem, ale makléř u klienta navíc získává vyšší uznání za profesionalitu, což může vyústit v další transakce ze strany tohoto klienta nebo jeho kontaktů, kterým poskytne na makléře výbornou referenci.

Využití služeb designéra, který se profesionálně věnuje home stagingu, představuje výhodu i pro kupní stranu. Někteří poskytovatelé této služby totiž umožňují odkup zařízení, které bylo k home stagingu využito. Kupující se tak může stěhovat rovnou do zařízeného bytu, který bude od první chvíle působit útulně a zabydleně.

Jak se při proměně nemovitosti postupuje?

Postupů používaných v home stagingu je celá řada, přičemž vše se odvíjí od klienta a jeho představ o výši investice do této služby. Jistě nejnákladnějším způsobem pro zvýšení atraktivity nemovitosti je jeho úplná či částečná rekonstrukce, které se nevyhnou zejména starší nemovitosti v původním stavu či nemovitosti po nepříliš zdařilé rekonstrukci.

  

Chci home staging, ale mám omezený rozpočet

V případě, že se klient nechce pouštět do takto finančně i časově náročné akce, může zvolit cestu oprav, kdy se opraví to nejnutnější, co má viditelně to nejlepší už za sebou. Může se jednat o výměnu “okopaných” podlahových lišt, výměnu dlaždic za kuchyňskou linkou, zbroušení a nalakování podlahy, strhnutí starých a aplikací nových tapet či opatření radiátorů novým nátěrem.



Jak vybavit interiéry? Nepřežeňte to s dekoracemi

Ať už se klient rozhodne pro rekonstrukci či opravu toho nejnutnějšího, druhá fáze home stagingu je vždy pevně daná – zařízení interiéru, případně i exteriéru, vhodným nábytkem a několika dekoracemi. V této fázi hrají roli nejen finanční možnosti klienta, ale také jeho vkus, v souladu s nímž si přeje danou nemovitost pojednat. Tehdy nastupuje na scénu nejen “cvičené oko” designéra, ale také jeho diplomatické a vyjednávací schopnosti. Pro co nejlepší efekt home stagingu je totiž velmi důležité, aby interiér, případně exteriér nemovitosti, oslovil co nejvyšší procento cílové skupiny. Měl by tudíž vyznívat odlehčeně a co nejvíce neutrálně.

Estetickým a efektním uspořádáním nábytku a dekorací však práce profesionála na home staging nekončí. Důležitou roli hraje i při pořizování marketingových fotografií, kdy musí upravovat uspořádání jednotlivých kusů nábytku a dekorací “na míru” fotografického záběru. Nezbytností pro perfektní výsledek, který zaujme co nejvyšší počet potenciálních klientů, je spolupráce s profesionálním a zkušeným fotografem nemovitostí.

  

Home staging dnes. Nepodceňte výběr designéra

V posledních letech naštěstí stále více a více profesionálních realitních makléřů i koncových klientů začíná přínosy home stagingu chápat, a tak se na realitních webech mohou zájemci o koupi či pronájem nemovitosti čím dál častěji “kochat”  vkusně a stylově vydekorovanými interiéry, zahradami či terasami.

S rostoucí poptávkou po této službě samozřejmě roste i počet těch, kteří tuto službu nabízejí. Jako ve všech oborech se i na poli home stagingu pohybují skuteční profesionálové i ti, kdo se tak pouze prezentují a výsledky jejich práce neodpovídají.

Určitě se před zasláním poptávky vyplatí věnovat trochu času průzkumu webových stránek či účtů na sociálních sítí těch, kteří se tomuto oboru věnují. Odměnou za investovaný čas Vám bude profesionálně a vkusně provedený home staging, který splní naplno to, co od něj očekáváte. Jak říká Shane Meendering, kreativní ředitel britské marketingové agentury, jejímiž klienty jsou značky jako Bentley nebo Triumph: “Špatný design na Vás křičí. Dobrý je tichým prodejcem.


Bc. Martina Kleinová – Interier & Styl
www.interierastyl.cz




Facebook komentáře

Odebírejte newsletter

Sledujeme za Vás vše kolem nájemního bydlení. Nechte si posílat email s nejdůležitějšími novinkami!