Víte, že v Praze je obrovské množství hluchých ploch, které je možné proměnit ve stylové byty s veškerou infrastrukturou? Staré továrny, nevzhledná vlaková nádraží a další chátrající budovy najdete i v samotném centru města. Praha tak vypadá jako ementál. Mnoho ploch prostě leží ladem. A město se zbytečně roztahuje do šířky.
Z ošklivého areálu k loftovému bytu
Brownfield je místo, kde stál původně průmyslový areál (např. továrna), případně další komerční budovy, které dnes už neslouží svému účelu a chátrají. V zahraničí umí takové plochy chytře využít: ze zrezivělé staré haly s kontaminovanou okolní půdou, které se místní vyhýbali obloukem, umí vykouzlit krásné loftové byty, které se pronajímají za astronomické ceny.
Bývalé tovární budovy mají své kouzlo: spojují moderní trendy v bydlení s originální průmyslovou historií. Mají prostě genius loci (kouzlo místa), který cítíte na každém kroku. Přitahují nejen umělce a snílky. Osloví každého, komu není po chuti bydlení v novostavbách „podle šablony“.
Kolik lidí se vejde do brownfieldu?
Možná se budete divit, ale po revitalizaci všech průmyslových zón, které uvnitř Prahy leží ladem, by se do ní mohlo nastěhovat celé Brno. Podle odhadu zabírá 11 největších brownfieldů plochu 940 hektarů. To představuje byty pro zhruba 150 000 nájemníků. Revitalizace brownfieldů by měla vytvořit odhadem 200 000 pracovních míst.
Desítky let se o brownfieldy investoři v Praze příliš nezajímali. Odrazovalo je příliš složité stavební řízení a stavební uzávěry. Náročná je i samotná přeměna brownfieldu: zahrnuje často dekontaminaci půdy, a je tak dražší než zastavění nového území.
Časy se ale mění. Město pochopilo, že je výhodné využít stávající infrastrukturu a zacelit nevyužité plochy v blízkosti centra. Podle strategie rozvoje bydlení by Praha měla do roku 2030 postavit 35.000 nových městských bytů. Zároveň Praha reguluje projekty soukromých investorů: za možnost stavět v hlavním městě by měli přispívat k financování škol, městských bytů a parků.
Přijde Praha na Bubny? (brownfield, kterému neujel vlak)
Snad nejzajímavější je projekt nákladového nádraží Bubny. Možná jste o něm slyšeli: o revitalizaci se mluví už od minulého století. Pokud se záměr podaří, výsledná čtvrť spojí Holešovice a Letnou a vytvoří plochu velkou jako Staré Město. Přitom projekt zachovává historické památky, například budovu vodárny. A jako třešnička na brownfieldovém dortu má vzniknout moderní budova Vltavské filharmonie, která z hlediska architektonického, akustického i kapacitního dosáhne úrovně světových koncertních síní.
Stylové bydlení je dobrá investice
Bydlení v revitalizovaných průmyslových zónách se vyplatí. Získáte neotřelý byt v blízkosti centra města, výbornou infrastrukturu, a potenciálně výborné zhodnocení nemovitosti. Pokud byt zamýšlíte pronajímat, nebude problém najít spolehlivé zájemce, kteří za originalitu rádi připlatí.